tirsdag 22. mars 2011

Når historien ikke bare sitter i veggene, men i gulvet...

Vi bestemte oss tidlig for å legge fliser på gulvet i hallen. Fliser er et gammelt materiale, og det var mye brukt i den perioden huset vårt ble bygd. Å finne de riktige flisene viste seg å ikke være så enkelt. Overalt var det jo bare moderne fliser! Vi fant noen fine kopier av gamle fliser, men syns det ble for dyrt med 1250 kr per kvadratmeter. Løsningen blir både original, autentisk og spennende, syns vi!

Vikk på nettet og kjøpte et jugendstilgulv som har ligget i Frankrike, og som ble lagt første gang i 1890. Vi importerte det via det nederlandske firmaet Hestia Maastricht. Det er mellom 8 og 9 kvadratmeter stort, og vi skal kombinere det med ensfargede mørkebrune moderne fliser.
I helga startet vi jobben...
Den største utfordringen er utvilsomt at størrelsen på flisene varierer så mye. De er utvilsomt håndlaget, ja! Både bredde, høyde og tykkelse varierer. Så det blir skakt og skjevt. Men det har sjel og historie. Og det er et jugendstilgulv. Ikke akkurat dusinvare :-)
Etter nitidig jobb tar det form...


Og nå er vi ferdige med liminga av de gamle flisene. Til helga skal vi legge de brune filsene rundt, og så blir det fuging. Blir utrolig gøy å se det ferdige resultatet. Må si at jeg syns det tegner bra! Hva syns du? Hvor mye galskap er det i dette, egentlig?

5 kommentarer:

els. sa...

ganske mye galskap vil jeg si!!! men duådu så fiiiiiiint det blir!

håper jeg får se det endelige resultatet etterhvert!!! og jeg mener fortsatt at om alle hadde bodd på en sånn spot som dere gjør, da hadde det ikke vært mye krig i verden!! :)

Villa Gravfoss sa...

Heldigvis er det sånn at de gærne har det godt :-)
Takk for gode ord - og du er HJERTELIG velkommen til å komme på inspeksjon. Kommer du de første 3-4 månedene anbefaler jeg å ta med malerklær ;-) Kommer du etter sommeren håper jeg at DET er unødvendig ;-)

Ser ut til at det fortsatt er mye krig i verden, dessverre. Men jeg kan med hånda på hjertet si at her i Villa Gravfoss er det lite krig!

Kristian fra Veaplan sa...

Dette er uten tvil et av de mest originale gulvprosjektene jeg har sett. Så UTROLIG tøft!

Gleder meg til å se hvordan det blir :)

Anonym sa...

Hei, jeg så at dere hadde en ovn fra laxevaag, selv har jeg en strøken No88, har du noen anelse om hva den kan være verdt ? Gjerne litt om historien bak også.
Hilsen
Anders

Villa Gravfoss sa...

Kristian: Hyggelig at du liker gulvet! Nå kommer det snartbilder av ferdig fuget gulv. Når vi får listverket på plass settes kronen på verket. Følg med :-)

Anders: Kan ikke så mye om sånne ovner. Det eneste jeg vet er at de er laget i Bergen og at de emaljerte ovnene er ganske sjeldne. Hvis en får "den rette" kjøperen, kan en få en del tusen for dem. Men jeg vet ikke hvor mange slike kjøpere som fins. Vi fikk hjelp til restaurering og oppussing av vår ovn hos Anders Sundvold på Leira i Valdres. Han kan masse og har over 20 års erfaring med slikt arbeid. Kanskje han kan si noe om taksering og verdi også? Vår ovn skal i alle fall ikke selges, men forhåpentligvis komme på plass i ei nyoppussa stue før sommeren :-)